Ina CRASNOJON, PSIHOLOG: „Creierasul nostru, care seamana cu un miez de nuca, jumatate este emisfera rationala, jumatate este emisfera emotionala. In emisfera emotionala sunt toate emotiile noastre cu care noi ne nastem. Avem 6 emotii: frica, furia, tristetea, bucuria, uimirea, dezgustul. E bine cand noi le dezvoltam in egala masura. Dar in momentul in care noi investim foarte mult in emisfera rationala si o ignoram pe cea emotionala, probabilitatea ca sa ne adaptam usor, ca sa fim increzuti in noi, ca sa comunicam, sa dezvoltam relatii sanatoase cu oamenii, este foarte mica pentru ca in spatele unui succes se afla increderea de sine, se afla inteligenta emotionala.”
Inteligenta emotionala are o puternica determinare genetica, insa ea poate fi cultivata de la varste fragede de catre parinti si de catre psihologi in cadrul atelierelor de inteligenta emotionala.
Ina CRASNOJON, PSIHOLOG: „Copiii parcurg un program de dezvoltare a inteligentei, invata sa relationeze cu semenii, dezvolta empatia, punem accentul pe comunicare, invata sa depaseasca fricile. Copiii sunt expusi la diferite provocari. Intr-un cuvant, ii scoatem din zonele lor de confort, abordarea este una individuala, important este sa simtim copilul, sa vedem care este nevoia lui si care este problema pe care el o intampina. Punem accentul pe punctele lui tari, il ajutam sa creasca increderea de sine, pentru ca asta il ajuta sa se simta mult mai bine in mediul lui scolar, in relatia cu prietenii, atunci cand ies in societate.”
Atelierele sunt moderate cu specialisti in psihologie si se admit copii de la varsta de 6-7 ani.
Ina CRASNOJON, PSIHOLOG: „Pregatim copiii pentru scoala, pentru ca scoala este o experienta foarte frumoasa in viata fiecaruia, dar din cauza ca nu stiu sa se controleze, foarte multi copii au recadere chiar de la faza initiala. Pana la varsta de 16 ani, pentru ca sunt adolescenti unde parintii nu se descurca.”
Perioada frecventarii de catre copil este diferita, variind in functie de necesitatile copilului.
Ina CRASNOJON, PSIHOLOG: „Programul pe care noi l-am elaborat este de aproximativ 3 luni, atat este nevoie pentru a construi deasupra la ceea ce a fost construit de parinti. Avem si copii care au frecventat chiar si 4 ani. Unii din ei zic ca acest loc este locul unde se simt cel mai bine. De asta cand parintii intreaba cat dureaza, noi le spunem de la 3 luni pana la 4 ani pentru ca cam atat avem experienta.”
Ludmila NICOLAEV, PSIHOLOG:„Ceea pe ce punem noi accent in cadrul atelierelor este ca copiii sa isi identifice emotia pe care o traiesc in corpul lor, sa inteleaga ca emotia pe care o traieste chiar si daca este o emotie puternica de frica/furie, este o emotie pe care o traieste si este sanatos sa o traiasca. In cadrul atelierelor noi ghidam copii sa isi gestioneze aceste emotii intr-un mod sanatos, echilibrat, invata anumite trucuri, anumite elemente care sa ii ajute in viata de zi cu zi sa faca fata fie ca este vorba de scoala, relationare cu semenii, comunicare cu colegii, chiar si in raport cu parintii.”
Rezultatele muncii specialistilor in psihologie nu se lasa asteptate prea mult timp.
Ludmila NICOLAEV, PSIHOLOG:„Observam pe parcursul ultimelor saptamani daca vorbim de acesti copii ca sunt mult mai bine din punct de vedere emotional, deja stiu ce emotie traiesc, stiu ce pot sa faca cu aceasta emotie, se conecteaza mult mai usor in cadrul grupului, sunt mult mai receptivi la ceea ce noi le sugeram, la anumite cerinte, respecta reguli si limite ceea ce este foarte important si de multe ori atentionam ca o regula si o limita te ajuta sa te organizezi si sa te disciplinezi si asta ne bucura de fapt. Ne bucura si pe noi si suntem bucurosi atunci cand parintii receptioneaza si observa ca copilul lor a dobandit anumite abilitati si este mult mai bine.”
Dezvoltarea inteligentei emotionale este un proces care nu se incheie niciodata, dar cu siguranta incepe din frageda copilarie. Dezvoltarea personala continua pe toata perioada vietii, maturitatea emotionala fiind influentata de felul in care ne raportam la experientele si provocarile de care avem parte.